Adelaide - Darwin: Outback! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Anthea Vis - WaarBenJij.nu Adelaide - Darwin: Outback! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Anthea Vis - WaarBenJij.nu

Adelaide - Darwin: Outback!

Door: Anthea

Blijf op de hoogte en volg Anthea

18 April 2015 | Australië, Darwin

Het hoogtepunt van mijn reis is inmiddels aangebroken, namelijk de Outback verkennen! Wat is dat super gaaf zeg.
De avonturen begonnen in Adelaide, vanaf daar deed ik een 6daagse tour naar Alice Springs met Groovy Grape en vanaf Alice ee 3 daagse tour naar Darwin met Wayoutback.

We kwamen aan in Adelaide op 4 april en het was hier een aangename 24 graden en zonnig. Dit was wel fijn na het tropische Cairns. Helaas konden we er niet lang van genieten, want de volgende dag was het nog maar 16 graden en regen....brrr koud. Als je in Adelaide komt, zie je overal borden: Welcome to South Australia, the driest state in the driest continent in the world. En als ik er ben, regent het. Hoe typisch haha

In Adelaide vierde ik mijn verjaardag en dat was toch wel heel apart, zo ver van huis. We hebben in de ochtend eerst een museum (Art museum) bezocht en daarna de Botanical Garden bekeken en hier ook onze lunch gegeten. De Garden hier in Adelaide zijn echt heel erg mooi. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een leuk plekje om taart te eten en die hebben we gevonden! De taartjes hier waren echt verrukkelijk! 's Avonds gingen we uit eten bij Jamie Oliver en dat was echt een groot succes! Het is een super mooi restaurant en het eten is echt heerlijk. Ik koos voor een truffle tagliatelle en ik heb er van genoten :)
Daarna nog een dag in Adelaide, maar omdat het zo koud was en regende had ik nergens zin in. Ik ben nog even met een ander meisje uit het hostel wezen shoppen en dat was heel gezellig.

De volgende ochtend vroeg opstaan, want om half 7 werden we opgehaald voor de tour naar Alice! Ik had voor Groovy Grape gekozen omdat iedereen zei dat die echt de beste is, en het was echt geweldig! Onze tourguide Dan was geweldig en ook de hele groep was zo super leuk. De eerste dag gingen we naar de Flinders Ranges, een bergketen in South Australia. Hier hebben we nog een wandeling gemaakt. De natuur hier is echt heel erg mooi. Maar wat heb ik het super koud gehad zeg deze dag, niet normaal. We zouden eigenlijk ook in onze swags onder de sterren slapen, maar omdat het te koud was, sliepen we in een motel. En ik had geluk, want op mijn kamer was 1 bed over dus ik kon een extra dekbed pakken!

Dag 2 van de tour begon al vroeg, 4u opstaan! Maar dat opstaan werd beloond, want er was Nutella! Iedereen was zo blij haha.
We moesten 700 km rijden om naar onze volgende bestemming te komen, Coober Pedy. Dit is the Opal Capital of the world. Er is niet echt een duidelijk punt waar de outback begint, maar vandaag kreeg je wel voor het eerst het echte outback gevoel. En wat is het toch mooi. Omdat het hier iets meer regent dan in een woestijn als de Sahara, zie je hier wat meer vegetatie. En het is nog best groen tussen al het rode zand. We hebben ook kangoeroes gespot. Die kunnen ook op de weg lopen, dus soms moet je behoorlijk remmen! Helaas ook een paar dode kangoeroes op de weg zien liggen.
We hadden ook nog een stop bij Heart Lake (a.k.a. Salt Lake City, een zoutmeer)! Heel erg mooi om dit te zien en uiteraard ook veel foto's gemaakt.
Coober Pedy is een mijnstadje midden in de Outback en het ziet er behoorlijk troosteloos uit. Toch wonen er nog best veel mensen, die allemaal rijk hopen te worden van het opaal. De meeste mensen wonen er onder de grond. Daar is het veel koeler, de temperatuur onder de grond blijft altijd gelijk, zo rond de 26 graden geloof ik. We hebben hier een tour gedaan door een mijn en dit was heel interessant.
Wij sliepen zelf ook onder de grond en dat was erg bijzonder. Het was er inderdaad lang niet zo warm als buiten.

De volgende dag weer om 4u op want vandaag staat er 800 km op het programma met als eindbestemming The Rock (Uluru)! We zijn onderweg nog gestopt om foto's te maken van de zonsopkomst en die was heel erg mooi! Onderweg zijn we meerdere keren gestopt om foto's te maken. En onze tourguide Dan heeft een kangoeroe pak dus de foto's zijn erg leuk geworden haha.
Na bijna 800 km zie je voor het eerst Uluru en dat is toch wel heel bijzonder. Een grote berg (monoliet) midden in de vlakke woestijn. We hebben hier een wandeling van 3u gemaakt om Uluru heen. 's Avonds na de barbeque was het tijd om voor het eerst in onze swags te slapen. Dit leek me heel erg leuk! (een swag is een typische Australische slaapzak met matras erin). Dit was alleen iets minder comfortabel dan gedacht, de matrasjes zijn namelijk niet heel erg dik. Toch was het wel een super gave ervaring. En heel mooi dat je onder de sterren ligt. Zo midden in de woestijn is het zo gaaf om naar de sterrenhemel te kijken, er zijn er zoveel! En het is ook bijzonder dat je de melkweg ook echt duidelijk kunt zien.

Dag 4 konden we uitslapen tot 6u. Je kon er ook voor kiezen om te blijven liggen, maar ik ging er wel uit om de zonsopkomst bij Uluru te zien. Het was minder mooi dan die van gisteren, maar toch wel weer bijzonder.
Na het ontbijt hebben we een wandeling van 7,4 km gemaakt bij de Kata Tjuta (many heads) en dit was ook weer zo mooi. De wandeling was redelijk pittig, maar de natuur weer zo geweldig. Eigenlijk is de Kata Tjuta mooier dan Uluru.
Na de lunch gingen we weer naar Uluru om het visitor centre te bezoeken en we deden een guided walk met Dan. Dit was heel interessant, hij weet zo ontzettend veel over de Aboriginal cultuur.
Zo is de hele outback van oorsprong het land van de Aboriginals en zij hebben een hele rijke cultuur. Veel mensen zeggen dat Australie geen cultuur heeft, terwijl de Aboriginals een van de oudste mensen ter wereld zijn. Uluru werd door de Aboriginals gebruikt voor allerlei heilige gebeurtenissen maar zo'n 150 jaar geleden, toen the white men kwamen, werd het land ingepikt. Inmiddels is er door de regering besloten om het land weer terug te geven aan de Aboriginals, met als enige punt dat het open moet blijven voor de toeristen. Hoewel Uluru dus weer terug gegeven is, kunnen de Aborinals het dus niet meer gebruiken waarvoor ze het oorspronkelijk gebruikten. Ik vraag me dan ook af in hoeverre het dan ook terug gegeven is...
De Aboriginals zien Uluru als een heilige plek en er mag in de Aboriginal cultuur eigenlijk niet op gelopen worden. Dit is alleen voorbestemd aan een paar mensen binnen de cultuur. Helaas respecteren niet alle mensen dit en wordt de berg toch nog beklommen. Als er minder dan 20% van de bezoekers Uluru nog maar beklimt, dan wordt de klim gesloten. Nu zit het aantal op 23%.
Een ander triest weetje over de Aboriginals, is dat zij tot 1969 niet als mensen werden beschouwd door de blanken. Ze werden gezien als beesten die je gewoon af mag slachten. Nog maar sinds 1969 worden zij als gewone mensen beschouwd met de zelfde rechten als wij.

Op dat 5 zijn we om 7u opgestaan en vertrokken we richting Kings Canyon voor een wandeling van 6 km. En het was zo gaaf! Het eerste stuk was heel zwaar, omdat we heel veel moesten klimmen. Maar daarna was het heel goed te doen. En de uitzichten waren zo ongelooflijk mooi! Echt genieten om hier te lopen. We hebben hier ook weer de zonsondergang gezien en ook dat was weer ontzettend mooi. Terug gekomen bij ons 'resort' zagen we nog een dingo lopen. Ik blijf het leuk vinden om alle dieren hier in het wild te zien lopen. Vannacht sliepen we niet in onze swags, maar in 2 persoons tenten met echte bedden! Wat een luxe (achteraf bleek dit in een fout te zijn en moesten we wel in onze swags slapen haha, te laat!).

Op de laatste dag van deze geweldige tour stond de reis naar Alice Springs op het programma, dit was ook weer 500 km. Maar dat valt mee vergeleken met de andere dagen haha.
Onderweg zijn we gestopt bij een Camel Farm. Hier kon je voor 7 dollar een rondje op een kameel rijden. Het eerste stuk stap je en dan op de terugweg gaat de man die ernaast loopt rennen. Dat was echt super grappig! De kameel waar ik op zat heet Curly ;)
Tourguide Dan had onderweg ook altijd wel hele leuke weetjes te vertellen. O.a. dat de eerste kamelen race in Alice Springs was omdat 2 mannen wilden kijken wie de snelste kameel had. De race werd gehouden in de rivierbedding. Later werd er een echte racebaan aangelegd. Nu wordt de rivierbedding gebruikt voor een botenrace. Deze race staat ook in het Guinness Book of Records, namelijk de enige botenrace ter wereld die een keer is afgelast omdat er water in de rivier zat! Omdat de rivier normaal altijd droog staat, hebben ze de onderkant van de boten er uit gehaald en doen ze race a la Fred Flintstone!
We kwamen rond half 5 aan in Alice Springs. We hadden afgesproken om met de hele groep uit eten te gaan en dat was echt super gezellig! Een mooie afsluiting van een fantastische reis!

Daarna had ik 1 dag in Alice Springs om even te relaxen voor de volgende tour begint. Alice is een heel bijzonder stadje. Er wonen hier heel erg veel Aboriginals maar ze zijn helemaal niet goed geintegreerd in onze Westerse cultuur. Ze hebben allemaal geen werk, maar krijgen geld van de overheid om van te leven. Ze doen de hele dag niets anders dan een beetje rondhangen en alcohol drinken. Eigenlijk heel triest dat de Westerlingen hun land afpakken en ze onze cultuur opdringen.
In mijn hostel hebben ze een outdoor cinema waar elke avond films gedraaid worden. En ik had geluk, want ze draaiden Australia! Dat vind ik echt zo'n mooie film en het was natuurlijk ook super leuk om deze nu te bekijken. De film speelt zich namelijk af in en rond Darwin en daar gaat mijn volgende tour naar toe!

De volgende dag werd ik weer om half 7 opgehaald voor de tour naar Darwin met Wayoutback. We waren met 5 personen van onze oude groep dus dat was erg leuk! Deze tour bestaat vooral uit veel reizen (de afstand tussen Alice en Darwin is 1500 km!) Onderweg zijn we heel vaak gestopt, o.a. bij een roadhouse met working cattlestation, de UFO capital in Australie (super grappig!) en bij de Devils Marbles! Dat is ook weer zo'n bijzonder natuur verschijnsel in de Outback.
Onze camping van deze dag was bij een working cattle station. De eigenaar daar had een hele leuke babyslang en die heb ik nog even vast gehouden, was echt zo leuk!

Dag 2 was net als dag 1 650 km reizen. Het stuk tussen Alice en Darwin is al meteen anders dan tussen Adelaide en Alice. Er groeit hier al iets meer gras. Ook kom je hier niet echt kangoeroes meer tegen, maar wel heel veel koeien. Zo hebben we ook 2 dode koeien langs/op de weg zien liggen. Deze worden aangereden door de Roadtrains die je overal in de Outback ziet rijden. Dit zijn grote vrachtwagens met 3 aanhangers erachter. Zij hebben niet eens door dat ze iets aanrijden. Het vee kan hier overal gewoon de weg oversteken en de roadtrains kunnen er niet voor remmen.
Ook op deze dag hebben we weer heel veel leuke stops tussendoor. Onder andere bij een spookstadje die vroeger gebruikt werd als tussenstop voor alle drovers die met hun vee op weg naar Darwin waren. Heel interessant om te zien. Leuk ook dat er toevallig 2 roadtrains stonden!
Inmiddels zijn we in de tropen aangekomen en dat is te merken, het is erg heet en vochtig! Eigenlijk zijn we Tropic of Capricorn (steenbokskeerkring) vlak na Alice Springs al gepasseerd. Maar doordat Australie in de loop der tijd wat verschoven is, beginnen de tropen pas ongeveer 800 km verderop.
We hadden ook nog een stop bij een benzinestation en daar hadden ze slangen. Wij mochten een python om onze nek houden. Ik heb dat uiteraard gedaan en het was een heel bijzonder gevoel. Helemaal niet glibberig en de slang was ook heel sterk. Ik vond het een hele mooi ervaring!

De volgende dag stonden de laatste 400 km op het programma. We begonnen de dag met een wandeling van een uur bij Nitmiluk National Park. In dat park liggen de oudste rotsen van de wereld. Sommigen zijn wel 2,6 miljard jaar oud! Heel bijzonder om daar te lopen. Het was redelijk zwaar en ook heel erg heet, dus iedereen was erg blij dat er aan het einde van de wandeling een meertje was waar we veilig konden zwemmen. Hier kon je ook heel leuk van de rotsen af springen. Dat was best hoog en toch wel een beetje eng de eerste keer haha.
Daarna een uurtje gereden voor de volgende zwem locatie. Deze plek was iets minder mooi, maar wel leuk en er was een waterval waar je onder kon zitten.
Na in totaal 1800km (incl. de extra stops) zijn we in Darwin aangekomen. Hier gingen we weer met de hele groep uit eten wat ook weer super gezellig was.
Ik heb een super geweldige tijd gehad deze reis door de Outback, heb er echt van genoten. Het is heel bijzonder om het allemaal te aanschouwen en te beleven. Ik had me er van te voren heel erg op verheugd en het is me ook zo ontzettend goed bevallen :)

Ik ben nu 2 dagen in Darwin en dan doe ik een 3daagse tour naar Kakadu National Park en Litchfield National Park. Dan nog 3 dagen Darwin en dan is het al weer tijd voor mijn allerlaatste tour, 21 dagen van Darwin naar Perth. Die tour gaat ook weer voor een groot gedeelte door de Outback. En dan de echte Outback, die alleen toegankelijk is met een 4WD! Ik verheug me er al heel erg op!