Auckland tot Franz Jozef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Anthea Vis - WaarBenJij.nu Auckland tot Franz Jozef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Anthea Vis - WaarBenJij.nu

Auckland tot Franz Jozef

Door: me

Blijf op de hoogte en volg Anthea

08 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hoi allemaal!

Vandaag zit ik in Franz Jozef National Park en het is echt rot weer! Ik zou de Ice Explorer doen, een hike over de Glacier met een helikopter transfer. Maar omdat het weer zo slecht is, is alles gecancelt. We zouden gisteren een skydive doen maar die is ook gecancelt.... Morgen ochtend nog een kans, maar ik zie het somber in. Het is echt heel erg jammer, want de skydive in Franz Jozef is na de Mount Everest de mooiste ter wereld.... :(
Het enige positieve aan dit slechte weer is dat ik nu tijd heb om achter de pc te zitten en verder in mijn reisblog te schrijven. Er is hier namelijk helemaal niets te doen in dit kleine dorpje.

Mijn vorige verslag eindigde in Auckland. De volgende dag begon mijn tour met Stray Travel. De eerste dag stond Raglan op de planning. Dit is een surfers dorpje aan de kust. Het was hier heel mooi en we hadden lekker weer dus hebben we op het strand gelegen en wat gezwommen. De golven hier waren heel erg sterk, was erg leuk! 's Avonds hebben we met de groep fish and chips gegeten op het strand, wat heel gezellig was. Daarna deden we in het hostel een quiz night. Helaas was mijn groepje erg slecht en werden we eennalaatste. Maar het was wel gezellig haha.

De volgende dag begon met een stop in Waitomo. Hier heb je heel veel grotten met Glowworms. Ik heb hier mijn eerste caving gedaan en het was echt super gaaf! We zijn ruim 2 uur onder de grond geweest en moesten wandelen, klimmen, kruipen, zwemmen en tuben. Was echt een super ervaring. En de glowworms waren ook heel bijzonder om te zien. De meeste van onze groep deden de droge route naar de glowworms, maar ik ben zo blij dat ik voor deze optie heb gekozen.
De reis vervolgde naar onze eerste culturele stop bij de Maori in Mourea. Dit was heel interessant. We kregen eerst een kort welkom en daarna gingen we eten. We hadden gebakken aardappelen, groenten en ik had ravioli. Weet niet meer wat voor vlees ze hadden maar het was in ieder geval een heerlijke maaltijd. Ik heb dan ook veel te veel gegeten, net als iedereen haha. Na het eten kregen we een voorstelling van de Maori met zang en dans. Dit was echt heel mooi. We moesten zelf ook dansen, maar dit was nog best moeilijk. Vooral omdat we een soort ballen hadden waar ik niet mee overweg kon en ze zeiden dingen in Maori dus ik snapte er weinig van. Maar het was wel grappig.

Na een fijne nacht vertrokken we de volgende dag naar de volgende culturele stop bij Lake Aniwhenua. Dit was echt totaal anders dan de eerste, maar ook weer heel erg leuk en interessant. De vrouw die ons dingen vertelde was zo ontzettend gepassioneerd en enthousiast. Was zo leuk! Hier hebben we een traditionele Maori maaltijd, een Hangi, gehad. Dit houdt in dat je eten gekookt wordt in een gat onder de grond. Ook deze maaltijd was weer zo lekker dat ik veel te veel heb gegeten. Ik had broodjes wat een soort oliebollen waren (jammie), aardappelen en groenten.

Na wederom een fijne nacht, vertrokken we naar Blue Duck Station. Dit is een beef and sheep station ergens op een afgelegen locatie. Onderweg hadden we nog een stop in Taupo waar een skydive gepland stond. Helaas was het weer niet goed, dus de skydive ging niet door.
De route naar Blueduck was erg mooi. Je ging van de geasfalteerde weg en moest echt nog een heel stuk door de bergen over grindpaden. Ik vond dat in ieder geval heel erg leuk. 's Avonds kon je, je inschrijven voor een groepsdiner. Dit was een goat curry. Ik kon gelukkig een veggie versie krijgen en het was echt super lekker! Zaten ook 2 heerlijke salades bij. In de avond was er een feestje bij het kampvuur. We hadden marshmellows en het was heel gezellig.
De volgende ochtend het ik met 2 meiden een wandeling naar de waterval gemaakt. Het is zo ontzettend mooi daar. Helaas begon het op de terugweg te regenen en zijn we echt ontzettend nat geworden. 's Middags zou ik gaan paardrijden voor 3u maar ik mocht het gelukkig cancelen. De rest heeft het wel gedaan en het was super mooi. 's Avonds had ik gelukkig nog een andere activiteit: Clay bird shooting! Dat was echt zo leuk om te doen! Eerst kreeg we 5 oefen schoten en daarna 5 in wedstrijdverband. In totaal had ik 5 van de 10 schoten raak dus ik was best trots op mezelf.

Na Blueduck stond Tongariro op de planning. Hier kun je de Tongariro Alpine Crossing doen. Dit is een wandeling van 19km die in de top 10 staat van mooiste wandelingen ter wereld. Helaas is het weer niet zo goed, dus ik ga het niet doen. Nu moet ik op de terugweg hier maar weer stoppen en hopen op beter weer. Sommigen van de groep hebben het wel gedaan, maar het weer was echt slecht. Hele harde wind en de uitzichten waren ook niet echt goed.

De volgende dag was vooral een reisdag naar Wellington. Onderweg hadden we een korte stop in Taihape en hier deden we Gumboot Throwing. Dit hield in dat je 2 laarzen moest gooien. Klinkt stom maar het was best grappig. Ik was 3e geworden van de meiden.
In Wellington aangekomen hadden we niet zoveel tijd meer helaas. Ik wilde het museum bezoeken, maar dus niet meer gedaan. Ben nog wel even de stad in geweest en heb daar een nieuwe daypack gekocht. Mijn Eastpack viel bijna uit elkaar en die was ook niet echt handig. Ze hadden nu 50% korting, dus dat was heel fijn! 's Avonds kregen we een free meal, een hele ranzige curry. Maar het was in ieder geval gratis. Daarna was er nog Beerpong wat erg leuk was om te zien. Mensen moesten pingpong ballen gooien in bierglazen.

Om 6 uur opstaan de volgende ochtend was niet zo grappig, maar we moesten om 7uur bij de ferry zijn om naar het Zuidereiland te vertrekken. Onderweg hadden we heel erg mooi weer, dus ik heb een hele tijd buiten gezeten. Hier hadden we ook hele mooie uitzichten, dus dat was wel even lekker.
Daarna hadden we een lange busreis voor de boeg naar Abel Tasman National Park. Helaas waren er geen Stray bussen meer beschikbaar, dus kregen we een bus van een andere organisatie. Helaas was deze bus veel minder ruim dus de reis was niet echt comfortabel.

In Abel Tasman kun je heel veel dingen doen. Ik had samen met een ander meisje bedacht dat we de wandeling naar Anchorage Bay gingen doen en dan ook weer dezelfde wandeling terug, in totaal 25 km. Iedereen ging met de zeilboot of de watertaxi en verklaarde ons voor gek. Maar het was echt zo ontzettend mooi en het voelde ook zo goed om even te bewegen. We hebben echt ontzettend veel mooie foto's gemaakt. Iedereen die met de zeilboot is geweest, was heel erg teleurgesteld over de zeil rit en het was daar ook heel erg koud. Wij waren blij dat we dat niet hadden gedaan. Het enige nadeel was dat ik echt gigantische blaren had gekregen. Ik moet dus echt ergens goede hikingshoes gaan kopen.

Helaas was de volgende dag weer een lange reisdag naar Westport. Onderweg nog wel een leuke wandeling gemaakt en hier zeehonden gespot! Zo leuk om te zien :) Westport zelf was niet bijzonder. De dag erna was ook weer vooral een lange reisdag naar Franz Jozef. Onze skydive stond voor einde van de middag gepland, maar werd gecancelt vanwege de bewolking. Echt zo jammer, want onderweg hebben we zoveel zon gehad.

De sfeer op dit moment is niet meer zo goed. We hebben vanaf Auckland voor een groot deel al dezelfde groep en het is zo super gezellig. Maar op het zuidereiland zijn er een paar in de bus gekomen die gewoon echt niet leuk zijn. Iedereen irriteert zich aan hen en dan is zo'n lange reis in een te krappe bus echt niet fijn. Ze hadden gisteren bijvoorbeeld een beertasting waar ze in een half uur 6 biertjes kregen. En in de bus gingen ze nog even verder met wodka drinken. Niet heel leuk voor de rest. En er zitten een paar Canadezen in de bus die echt super irritant zijn. Hopelijk zijn die er snel weer uit.

Nu ben ik bij vandaag aangekomen en het regent echt zo hard waardoor alles gecancelt is. We hebben tot nu toe echt zoveel pecht gehad. Heel veel dingen zijn niet door gegaan ivm het weer. En ook een paar dingen hebben we niet gezien/gedaan omdat mensen telkens te laat zijn in de bus en we hebben dan geen tijd om extra stops in te lassen.
Morgen vertrekken we naar Wanaka en ik hoop dat het weer dan een beetje mee gaat zitten en we nog leuke dingen kunnen doen. En Wanaka ligt aan de andere kant van de Alpen dus grote kans het weer daar beter is. Na Wanaka ga ik naar Queenstown en dan naar The Deep South, naar o.a. de fjorden. Dat lijkt me echt super gaaf en heb er ook echt veel zin in!

Nieuw Zeeland is echt zo ontzettend mooi en ik moet zeker nog een keer terug komen om gewoon zelf rond te reizen in plaats van met een bus. Dan kun je veel meer zelf bepalen wat je gaat doen en kun je je planning aanpassen aan het weer.En zelfs in de regen is het land heel erg mooi, maar het is gewoon leuker om ook echt dingen te kunnen doen.

Ik hoop dat jullie niet denken dat ik nu helemaal depressief ben, want het is echt super gaaf hier! Maar het weer helpt ons gewoon echt niet mee en dat is wel jammer. Vooral omdat ik ook niet heel veel tijd heb in Nieuw Zeeland. 5 Weken klinkt lang, maar is eigenlijk te kort haha. Je kunt in 5 weken op zich de meeste dingen wel zien en doen, maar dan moet je wel het weer mee hebben.

Hopelijk kan ik in mijn volgende verslag wel hele gave dingen vertellen!
Ik ga zo de hotpool maar op zoeken en daar even in relaxen :)

  • 08 Februari 2015 - 23:12

    Kelly Kempinga:

    Jammer anthea dat het weer niet mee zit .. Maar super fijn dat je het naar je zin hebt ! Geniet er lekker van !

    Xxxxx kelly

  • 08 Februari 2015 - 23:20

    Ria Grooters:

    Hoi Anthea,

    Wat een super geweldige trip ben je aan het maken. Heerlijk om het allemaal te lezen.
    De volgende keer als je weer gaat zou ik best wel mee willen maar ik heb al een ander reisje als ik straks met pensioen ben.
    Mijn schoonzusje Johanna en ik willen een reis dwars door Canada maken van oost naar West.
    Daar willen we ook een paar maanden over doen!!
    Maar wie weet win ik ooit nog eens een leuke prijs, maar ja dan wil je ook niet met zo'n ouwe muts op stap hahaha!!!
    Geniet ervan meisje en tot de volgende keer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anthea

Op aanraden van sommigen (:p) toch maar een reisblog aangemaakt. Morgen (22 januari) vertrek ik voor 4 maanden naar Down Under! Eerste maand Nieuw-Zeeland en dan 3 maanden Australie. Als afsluiter nog een weekje Bali.

Actief sinds 21 Jan. 2015
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 3036

Voorgaande reizen:

22 Januari 2015 - 30 Mei 2015

Rondreizen Down Under

Landen bezocht: