Living the dream! Kakadu en The Kimberley - Reisverslag uit Perth, Australië van Anthea Vis - WaarBenJij.nu Living the dream! Kakadu en The Kimberley - Reisverslag uit Perth, Australië van Anthea Vis - WaarBenJij.nu

Living the dream! Kakadu en The Kimberley

Door: Anthea

Blijf op de hoogte en volg Anthea

16 Mei 2015 | Australië, Perth

Het lijkt al weer zolang geleden dat ik mijn laatste verslag schreef, maar het is maar 2 weken. Ik heb zoveel geweldige dingen gezien en meegemaakt dat de tijd echt voorbij vliegt!
Voor het eerst heb ik weer dat geweldige gevoel terug wat ik in Nieuw Zeeland had. Niet dat ik het niet naar mijn zin had, maar het is gewoon zo anders. The Northern Territory en Western Australia zijn zo super mooi. Dit is echt de reden dat ik naar Australië ben gekomen!

Na 2 dagen relaxen in Darwin was het tijd voor de 3 daagse tour naar Kakadu National Park en Litchfield NP. Bij deze tour hadden we maar 6 mensen (3 Nederlanders haha) en dat was echt super leuk!
De tour begon met een cruise over de Mary River. Hier hebben we 3 krokodillen gezien, waaronder een saltwater crocodiles die lag te zonnebaden, echt zo gaaf! En nee ik ben niet gek, de salties leven zowel in zout als in zoet water. Je kunt ze onderscheiden van de freshies omdat ze veel groter zijn en ze hebben een grotere/bredere bek. Ook hebben wij veel verschillende soorten vogels gezien. Deze cruise was echt een hoogtepunt van de tour.
Na de lunch zijn we naar een Visitor Centre geweest voor informatie over het gebied en daarna naar Ubir waar we een wandeling van een uur hebben gemaakt langs allerlei rock art. Om daar te komen, moesten we een onder water gelopen weg doorkruisen. Hoewel het vrij ondiep was, was het toch een hele leuke ervaring! Sommige rotsen in Ubir zijn 2 tot 2,2 miljard jaren oud. De rock art is een paar duizend jaar oud en laat veel belangrijke gebeurtenissen van de aboriginals zien, onder andere de komst van de white men.
Het is erg heet en vochtig hier en er wordt aangeraden om 4 liter water per dag te drinken en dat heb je ook echt nodig!
' s Avonds hadden we een barbecue op de camping en dat was weer erg gezellig.

De volgende dag ging de wekker weer om 5.30 uur. De eerste stop was om te zwemmen en het was een wandeling van een uur heen en een uur terug. Een goed begin van de dag. Ook de volgende stop stond weer in het teken van zwemmen. Het leuke was dat we 2 keer met de bus door het water moesten!
Daarna was het tijd om Kakadu te verlaten en gingen we op weg naar Litchfield NP. We sliepen deze nacht op Mt Bundy, een working cattlestation. In de avond was er een voorstelling van whipcracking en dat was erg leuk om te zien! Ik mocht het zelf ook proberen, het lijkt heel makkelijk maar dat is het niet. Het is mij na een paar keer proberen gelukt en ik was best trots! Er waren nog een paar mensen die het probeerden, maar het is niemand anders echt gelukt.

De derde dag begon met een rondleiding bij de Termite Mounds, die zie je heel veel in Australië.
De rest van de dag stond in het teken van watervallen en zwemmen. Het is zo mooi in Litchfield en de dag ging ook weer erg snel voorbij. Terug in Darwin gingen we nog uit eten en dat was weer erg gezellig!

Daarna weer 3 dagen in Darwin voordat mijn laatste tour begint, 21 dagen van Darwin naar Perth. Eerst door de Kimberley en daarna langs de westcoast naar beneden. Ik heb het meest op deze tour verheugd en het maakt alle verwachtingen waar. En we hebben ook een hele leuke groep, 12 mensen uit verschillende landen en van verschillende leeftijden.
De eerste stop was bij de Edith Falls, hier was ik al eerder geweest maar nu gingen we naar de top pools. De vorige keer was ik de enige die daar heen wilde en had ik dus pech. Het was er erg mooi!

De volgende dag weer om 5u opstaan en vertrokken we richting Lake Argyle. Onderweg hebben we nog 2 wandelingen gemaakt over de ranges, beiden ongeveer een uur. Sommige stukken waren heel steil, maar over het algemeen was het goed te doen en het was heel erg mooi. Onderweg kwamen we nog een slang tegen, maar die was dood.
Even verderop gingen we de grens over naar Western Australia en blijkbaar mochten we geen fruit invoeren dus hebben het weggegeven aan een school voor aboriginals bij een tankstation.
Bij Lake Argyle hebben we een boot cruise gedaan en ook dat was weer erg mooi. We hebben onder andere rock wallabies gezien en veel vissen. Ook hebben we gezwommen en konden we van de rotsen af springen wat erg leuk was! En toen we weer terug in de boot waren, vertelde de kapitein doodleuk dat er krokodillen in het meer zwemmen haha. Maar ter geruststelling, het zijn freshwater crocs en die doden geen mensen. Ze vallen je alleen aan als je hen lastig valt. en waar wij zwommen, was het meer 20 meter diep en de crocs blijven alleen in het ondiepe water. Volkomen veilig dus!
Terug bij het kamp was het inmiddels donker en hadden we een goed uitzicht op de sterren. Het is zo mooi om te zien, het is hier zo donker dat je de sterren veel beter kunt zien. Ook zie je hier sterren die wij thuis niet kunnen zien en vanaf hier kun je Mars zien! Echt super bijzonder en zo mooi.

In Western Australia doen ze niet aan daylight saving. Dit houdt in dat de zon erg vroeg op komt en ook erg vroeg onder gaat. Opstaan is bij zonsopkomt dus rond 5 uur. Deze dag staat voornamelijk in het teken van reizen, richting de Bungle Bungles, ook weer een bijzonder natuur verschijnsel.
De eerste stop was Kununarra, het laatste stadje voordat we de outback in gingen. We kregen hier 2 uur om te shoppen, maar het was een public holiday dus alle winkels waren dicht haha. We hebben toen maar een wandeling van 3 kwartier gedaan en daarna gezellig met de groep in een café gezeten om wat koffie en thee te drinken.
Daarna gingen we weer op pad en na een tijdje verlieten we de verharde weg voor de eerste 4wd avonturen! Het was echt super gaaf! Onderweg nog veel wallabies gezien, het blijft leuk om ze te zien. Onze campsite was heel erg basic, er was maar 1 toilet haha.

De volgende ochtend waren we weer op met de zonsopgang. In de swags slaap ik op een of andere manier altijd beter dan in hostels.
Deze dag staan er 3 wandelingen op het programma. De eerste was bij de Bungle Bungles. Hier hebben we hele leuke foto's gemaakt en de wandeling was ook erg mooi.
De tweede wandeling was niet meer in de Bungle Bungles en was weer helemaal over rotsen en we liepen in een chasm, een soort spleet in de rotsen. De laatste was een vlakke wandeling, dus erg makkelijk.

Na een dag vol wandelingen was het weer tijd voor een reisdag, dit keer naar El Questro. Dit is ook weer een working cattlestation die een stuk van hun grond beschikbaar stellen voor toerisme. De uitzichten onderweg waren weer geweldig. De Kimberley is echt zo mooi. En we rijden over de Gibb River Road, dat is een dirtroad en soms moet je ook met je auto door rivieren. Het is echt zo gaaf! De weg is alleen toegankelijk voor 4wd en is gesloten in the wetseason (de Australische winter). Dan is er gewoon te veel water.
Bij El Questro aangekomen, konden we nog 1 wandeling doen. Alle wandelingen hier gaan over rotsen. Er is een pad aangegeven, maar het lijkt meer op willekeurig aangebrachte tekens dan een echt pad.

De volgende dag stond in het teken van flinke wandelingen naar watervallen waar we konden zwemmen. En wat was het weer gaaf! De wandelingen waren erg zwaar, vooral de tweede. Het is nu wel duidelijk waarom deze tour operator Adventure Tours heet haha. Het was een hele beproeving deze wandelingen. Maar wel heel gaaf.
De derde wandeling was ook een uitdaging, maar een makke vergeleken met de vorige. De Pool was in ieder geval erg gaaf, er was een rots waar we vanaf konden springen. Ik en Julie (Deens meisje) zijn wel 10 keer daar vanaf gesprongen.

Helaas was het weer tijd om het mooie El Questro te verlaten. Maar het is voor het goede doel, want de weg wordt vervolgd over de geweldige Gibb River Road, deze weg van 660 km is alleen toegankelijk voor 4wd. Zo moesten we onder andere een rivier over steken. Ik en een paar andere meiden zijn te voet over gestoken om foto's te kunnen maken. Het is echt zo super gaaf hier.
Deze nacht deden we een bushcamp en lagen we in onze swags op de rotsen. Dit was echt het ultieme gevoel van vrijheid!

De volgende dag begonnen we met een wandeling van circa 1 uur naar weer een super mooie waterval. Hier kon je bij de waterval omhoog klimmen en van een rots van ongeveer 5 meter afspringen. We hebben hier echt genoten!
De terugweg naar de bus konden we kiezen om terug te lopen (dat deden ik en de rest van de groep) of via de rivier terugdrijven, dat deden Lieve en Shawn. Alleen bleek dit niet zo'n succes. Lieve was nog gewond geraakt aan haar voet en het duurde super lang voordat ze terug waren, wij werden zelfs een beetje ongerust. Toch was het hilarisch om haar te zien aan komen strompelen.
De tweede zwemplek had touwen waarmee het water in kon slingeren. Dit ging alleen niet zo goed.
We zouden nog naar een andere waterval gaan met een hogere rots, maar helaas wou de rest van de groep niet meer. Ik en 2 andere meiden waren best wel teleurgesteld.
Deze avond deden we weer een bushcamp, ditmaal langs een weg met uitzicht over een vallei. Er is welgeteld 1 auto langs gekomen. Julie en ik hebben nog foto's gemaakt met in vuur geschreven woorden. Dat was nog best goed gelukt, alleen mijn naam is net te lang haha.

Inmiddels is de laatste dag in the Kimberley alweer aangebroken. We begonnen de dag met een rondleiding door Tunnelcreek, gegeven door Aboriginals. Dit was heel interessant, je komt zo veel te weten over hun cultuur. En het was heel leuk om door de tunnel te lopen. We zagen nog sporen van krokodillen, maar we hebben de dieren zelf niet gezien helaas haha.
Gelukkig gingen we in de herkansing, want bij de volgende stop Windjana Gorge hebben we er heel veel gezien! 1 van de krokodillen lag aan het strand en we konden heel dicht bij komen om foto's te maken. Ik was helemaal blij!
De reis vervolgde naar Broome. Daar gingen we naar Cable Beach om de sunset te bekijken, maar we waren net te laat helaas. We werden toen afgezet bij ons hostel voor de komende 3 nachten en daar zijn we meteen onder de douche gegaan, daar waren we wel aan toe na 2 nachten bushcamp zonder faciliteiten. Als afsluiting van de tour gingen we weer met de groep uit eten.

Wat was het ontzettend gaaf om door the Kimberley te reizen! Alle dirtroads zijn zo gaaf en regelmatig moet je op de rem omdat er koeien op de weg staan.
De wegen lopen over de cattlefarms, en de boerderijen hier zijn heel erg groot, sommigen zijn net zo groot als België! Het was echt een unieke en bijzondere ervaring. Ik zou er nog wel veel langer willen blijven!

Nu 2 dagen in Broome om ons klaar te maken voor het volgende (en laatste) deel van de tour, naar Perth. 6 mensen van deze groep gaan verder naar Perth, dus dat is super leuk!